KÖPVILLKOR

Allmänna villkor
Dessa allmänna villkor gäller när du som konsument genomför ett köp hos oss på www.fritzmagnus.se. Avtal ingås då mellan dig och Fritz Magnus. När du gör ditt köp hos oss gäller lagen om distansavtal och avtal utanför affärslokal. (Lag (2005:59) om distansavtal och avtal utanför affärslokaler) Om vi på Fritz Magnus misstänker ett bedrägeri har vi rätt att häva köpet. Vi polisanmäler alla försök till bedrägerier. Fritz Magnus genomför ej köp till personer som är under 18 år. Detta enligt svensk lag. (Föräldrabalk (1949:381)

Produkter och priser
Alla våra produktpriser, på www.fritzmagnus.se, anges alltid i svenska kronor och är inklusive moms. Moms ingår med 25% på alla produkter som är aktuella på Fritz Magnus webbshop. I kundvagnen ser du alltid det totala priset inkl. avgifter, moms och frakt. Fritz Magnus reserverar sig för eventuella "tryckfel" i produktinformation, priser och kataloger samt för att produktbilder inte alltid exakt återger produkternas verkliga utseende på webbplatsen. Detta beroende på vilken typ av skärm eller inställning du har på din dator eller mobil/surfplatta. Bilderna kan då eventuellt uppfattas olika när det gäller t.ex. färg. Vi på Fritz Magnus förbehåller oss rätten att i efterhand justera eventuella felaktiga uppgifter angående pris och leveranstid pga. av Force Majeure där det i sådana situationer är tillämpbart. Vi förbehåller oss också rätten att justera priser i förhållande till ändringar i valuta, skatt, avgifter etc.

Avtal och köp
För att kunna genomföra ditt köp hos oss på Fritz Magnus måste du acceptera våra villkor. Det gör du i kassan när du genomför ditt köp. Genom att acceptera våra villkor förbinder du dig att följa Fritz Magnus villkor efter du mottagit orderbekräftelse via e-post (förutsatt att du lämnat rätt e-postadress). När du gjort ditt köp på Fritz Magnus får du automatiskt en orderbekräftelse med information om ditt köp och köpvillkoren via e-post. Ett köp kan endast bekräftas om vi kan fastställa dina uppgifter därför är det viktigt att du uppger rätt kontaktuppgifter vid ditt köp. Genom orderbekräftelsen kan du enkelt kontrollera att din beställning stämmer och är något fel med din beställning eller om du vill ändra något kontaktar du vår kundtjänst snarast möjligt på info@fritzmagnus.se eller 031-774 47 85. 

Ångerrätt och returer
Enligt LODA (Lag (2005:59 om distansavtal och avtal utanför affärslokaler) har du alltid 14 dagars ångerrätt som privatkonsument. Detta betyder att du har rätt att ångra ditt köp genom att du meddelar oss inom 14 dagar från dagen du tagit emot din beställning. För att returnera en vara måste den vara i samma skick som du fick den i. Om varan skadas eller kommer bort på grund av vårdslöshet från dig som konsument förlorar du din ångerrätt. Vid retur står du som köpare för returfrakten. Du måste returnera varan väl emballerad och gärna i den originalförpackning du fick beställningen med. Tänk på att den ursprungliga fraktetiketten måste vara borttagen eller överklistrad. Varan ska skickas i retur så snart som möjligt efter att du meddelat oss att du vill ångra ditt köp och utnyttja ångerrätten (senast 14 dagar från dess du mottagit varan). Kontakta oss på 031-774 47 85 eller info@fritzmagnus.se om du vill utnyttja din ångerrätt. Om du väljer att maila är det viktigt att du uppger ordernummer, vilken eller vilka produkter du vill returnera samt kontaktuppgifter till dig. Observera att om en retur av vara/varor skickas med ”Brev” är paketet ej spårbart och om det skulle försvinna på posten är chansen liten att det kommer att hittas. Fritz Magnus ersätter ej försvunna ”Brev”. Vi rekommenderar därför att man skickar sin retur med kvittens så det går att spåra ifall det skulle uppstå fel med leveransen.

Skicka din retur till:
Fritz Magnus Trading AB
Korsgatan 13
411 16 Göteborg

Fritz Magnus registrerar din retur så snart som möjligt efter att vi mottagit den och kontrollerat varan. Antingen blir du återbetald för din retur (exklusive fraktkostnad) på det konto du handlade ifrån eller så justeras/makuleras din faktura hos Klarna. Om du har valt att behålla delar av din order eller har en fraktkostnad att betala kommer du få en uppdaterad faktura från Klarna. Returfrakten som du debiterats återbetalas ej. Senast 30 dagar från den dagen vi tagit emot returen ska återbetalningen eller fakturajustering för ditt ångrade köp skett. Vi kontaktar dig alltid via mail eller sms när returhanteringen är gjord. Om din faktura förfaller innan returen hunnit bli registrerad uppmanar vi dig att betala fakturan för att undvika påminnelseavgift. Du kommer då bli återbetald av Klarna. Alternativt hör av dig till Klarna på 08 120 120 10 och pausa din faktura i väntan på returhantering. Varor som återsänds med postförskott löses inte ut av oss på Fritz Magnus.

Cookies
Fritz Magnus använder sig av cookies enligt Electronic Communications Act, 25 juli 2003. En cookie är en liten textfil som lagras på din dator och som innehåller information för att hjälpa webbshoppen att identifiera och följa användare. Läs mer om vår cookiespolicy här>>

Reklamation
Enligt konsumentköplagen (Konsumentköplag (1990:932)) har du som privatkonsument alltid 6 månaders garanti och 3 års reklamationsrätt från det datum du köpt dina produkter. Reklamationsrätten gäller för varor som är felaktiga. Om du vill reklamera en vara kontaktar du vår kundtjänst på 031-774 47 85 eller info@fritzmagnus.se , och uppger vad som är felaktigt med den och anledningen till varför du vill reklamera, så hjälper vi dig. En reklamation måste ske inom skälig tid efter det att du märkt eller borde märkt felet. Fritz Magnus har rätten att vid felaktig vara välja mellan att avhjälpa felet eller skicka dig en ny felfri vara. Om något av dessa alternativ inte fungerar har du rätten att häva köpet och få pengarna tillbaka. Vid godkänd reklamation står Fritz Magnus för returfrakten. Vid en eventuell bedömning om att beställa hem en ny vara för ersättning till dig, har vi rätten att göra ett nyttjandeavdrag/värdeminskning utifall om produkten har använts. Avdraget ska vara skäligt och vad som är skäligt är en bedömningsfråga men inom textilbranschen brukar man säga 25 % per år. Vid eventuell tvist om hur varan är felaktig, skadad eller felexpedierad följer vi Allmänna reklamationsnämndens rekommendationer (ARN, http://www.arn.se/).

Tvist/tolkning/klagomål och synpunkter
Vid eventuell tvist följer vi Allmänna reklamationsnämndens rekommendationer (Läs mer på ARNs hemsida här>>). Vid tvist rörande tolkningen eller tillämpningen av dessa villkor ska de tolkas i enlighet med svensk lag och avgöras av den allmänna svenska domstolen. Har du klagomål eller synpunkter avseende Fritz Magnus produkter bör det meddelas till vår kundtjänst på 031- 774 47 85 eller info@fritzmagnus.se.

Hantering av personuppgifter
Det är viktigt för oss på Fritz Magnus att du känner dig trygg med hur vi hanterar dina personuppgifter. Därför är vi öppna med hur vi samlar in, behandlar och delar med oss av den information som vi sparar om dig hos oss. Vi säljer aldrig dina personuppgifter vidare till andra företag.
Personuppgifter är all information som kan användas för att identifiera en enskild person. Exempel på detta kan vara grundläggande uppgifter om dig som namn och kontaktuppgifter, men även din köphistorik.

Läs mer här om hur vi hanterar personuppgifter >>